Throwback summer

Minnen från en vacker augustidag i ett vackert Helsingfors. Ack om man kunde åka tillbaka i tiden ibland!

06.10.2015 kl. 11:56

Åland

05.08.2015 kl. 00:04

Polenresan

I vårt gymnasium har man möjlighet under tvåan att få fara på skolresa till Polen. När möjligheten finns ska man passa på att fara, tycker jag.

Söndagen bestod mest av bussåkande och en flygresa. När vi äntligen kom fram till vårt hostell kunde vi pusta ut lite. En sak insåg vi också under söndagen och det var att vårt hostell ligger intill ett järnvägsspår. Det innebar att med jämna mellanrum kom ett tåg mullrandes och det hördes i hela huset. På måndag morgon såg en del hålögda ut eftersom de blivit störda av bullret från järnvägen under natten...

Vi fick besöka en judisk gravgård och synagoga samt gick omkring i det judiska kvarteret Kazimierz.

Det var inte enbart judiska gravar på gravgården utan också katolska. Skillnaden mellan dessa är att det finns inga blommor utan man lägger istället stenar på en judisk grav medan man på en katolsk grav lägger blommor.

Judisk synagoga

Kärleksbro

Vi besökte också saltgruvan i Wieliczka. Guiden talade visserligen engelska så jag förstod inte allt, haha. Men åtminstone har den använts sedan 1200-talet och människor har till och med bott i gruvan. Nuförtiden fungerar saltgruvan som ett museum.

Auschwitz med den berömda skylten "Arbeit macht frei".

Det var svårt att greppa faktum att här har många människor dödats enbart pga att Hitler ansåg att en del människor var "fel" på något vis. Att en enda person kan orsaka så mycket elände.

Det förstår jag inte. Varför gör man så?

Jag hoppas det aldrig händer något liknande igen...

Nuförtiden när jag läser något som har med nazism, främlingsfientlighet etc. att göra får jag starka obehagskänslor. När man fått besöka ett sådant här ställe vill man inte att sådana ideologier ska spridas igen och skapa elände.

För alla människor är lika värda. Oavsett politisk inriktning, sexuell läggning, religion eller etnicitet.

Birkenau från insidan.

Under resans gång fick vi möjlighet att besöka Zakopane. Zakopane är berömt för sina hoppbackar och har tidigare ansökt om att få anordna OS men nekats.

Zakopane var ett riktigt vackert ställe trots sin ringa storlek.

Ord som sammanfattar hela resan: roligt, känslofyllt, sorgligt, åksjuka, nya erfarenheter och minnen för livet.

05.05.2015 kl. 17:28

Turku by night

15.03.2015 kl. 12:03

Att resa eller inte resa...

Brukar läsa Peppes blogg (http://www.jeanetteohman.com) och läste inlägget om motståndet när man ska resa någonstans, oavsett destination. Kan skriva under på det mesta.

I början, när man vet att man ska någonstans på resa, hurrar man. Men inte kvällen innan när man ska packa och favorittröjan tycks vara i tvätten och man borde hinna med det ena och det andra och inte glömma dittan och dattan.
Då lockar soffan och godispåsen betydligt mera...

Samma dag som man ska ta sig till flygfältet eller tågstationen eller hur man tänkt ta sig från punkt A till punkt B, känner man visserligen en liten spänning men samtidigt också en känsla av att man gärna stannat under täcket resten av dagen och inte åkt någonstans. Men som tur vänder det när man väl kommer iväg och man ser fram emot det som ska hända under resan.

När man kommer hem med några upplevelser rikare kvarstår endast en surdeg. Nämligen packa upp och tvätta kläder. Den minst uppskattade delen av resan.

Känner ni igen er i detta? :)

29.12.2014 kl. 12:35

En till runda i Helsingfors

Blev en snabbvisit till Helsingfors igen idag. Först på hörselkontroll och allting var ok. När kontrollen  var gjord fick vi tid över till att gå på stan och jag passade på att träffa en kompis som studerar i Helsingfors. Inte varje dag man har möjlighet att få träffa henne. Trevligt var det ju iallafall, även om det varade för några timmar bara :)

19.11.2014 kl. 20:16

Helg i huvudstaden

Den här helgen har spenderats med några andra ungdomar från svenskfinland i Helsingfors.
Vi kom dit på fredag eftermiddag och jag och några andra ungdomar som jag åkte med gick med mig på stan en stund i väntan på de andra deltagarna.
På fredag spelade vi minigolf på Salmisaaren liikuntakeskus och tja, det gick inget vidare för min del. Bollar som for dit där de inte skulle och som inte rörde sig en cent när man puttade på dem.
Däremot gick det betydligt bättre för de andra som var med...

Lördag förmiddag var fylld med föreläsningar och det var rätt intressant att lyssna på vad som sades. En del saker hade man nämligen inte tänkt på förut.
Efter lunchen for vi igen till Salmisaari för att spela beachvolley (de har nämligen en sal med sandbotten och 26 graders värme, aah!).
Det var väldigt roligt att spela volleyboll, även om det kändes lite konstigt att dra på sig ett par shorts och en t-skjorta mitt i vintern. Men det var ändå skönt att inte behöva bylta på sig en massa kläder som man gör på vintern...
Förstås blev man sandig om benen så det var inte riktigt ett nöje att dra på sig byxorna igen med då man hade sandiga ben...
Senare på kvällen gick vi på bio och kollade på filmen "22 Jump Street". Lite väl mycket action för min del men den hade också komiska drag så man satt och skrattade emellanåt i biosalen mellan de actionfyllda scenerna.
Gick sedan ut på en promenad med några vänner ut i Helsingforskvällen. Lite annorlunda kändes det att gå omkring i en stad om kvällarna som man egentligen inte bor i just nu. Men staden kändes ändå inte så stor...

På söndag fick vi information om lite allt möjligt och det diskuterades en hel del också. Vi fick också prova på improvisationsteater och det blev en hel del skratt då. Lite konstigt kändes det att improvisera något som man inte alls var förberedd på.
Plötsligt var det lunch och kursavslutning samt hemfärd. Lite tråkigt kändes det att åka hem igen till Österbotten och skiljas ifrån en del kompisar som bor i Nyland. Men förhoppningsvis ses vi snart igen. :)

Helgen gick förvånansvärt snabbt och det kändes som om man just hade kommit till Helsingfors när man skulle åka hem igen.

Har man roligt så går tiden fort är en gammal klyscha som är sann ;)

10.11.2014 kl. 22:47

På resande fot...

Sitter just nu på tåget till de södra delarna av landet och kan inte låta bli att hänföras av den vackra naturen utanför fönstret. Okej, skog som skog men ibland inser man det vackra då man kommer utanför hemmets väggar.

Försöker använda tiden effektivt på tåget till att göra sådant som borde göras. Tror ni det går bra? Nej. ;)
Lätt hänt att man istället för att plugga till prov sitter man och sörplar en kopp te och pratar istället med en kompis (som jag har som resesällskap).

Och i första biljettkontrollen betjänades vi av en konduktör som kunde prata svenska. Inte varje dag man betjänas av personal som kan svenska. Allra minst på VR:s tåg.
Fortsätt med det, tycker jag!

Känns alltid bäst att bli betjänad på ens modersmål...

07.11.2014 kl. 11:52

Elin / 21 år / Helsingfors

Studerar statskunskap vid Helsingfors universitet och har studerat finlandssvenskt teckenspråk på Humak. Gillar att filosofera om allt möjligt mellan himmel och jord varav en del präntas ned på den här bloggen.

Populära inlägg

Ett ofrivilligt utanförsskap

Att cykla i Helsingfors

Att gå i gymnasiet med en hörselnedsättning

En månad som universitetsstuderande

Om tvåspråkighet

Vaccinets vara eller inte vara